לאחר פתיחת השגרירות: שר הביטחון המריא לאזרבייג'ן

    קובי פינקלר No Comments on לאחר פתיחת השגרירות: שר הביטחון המריא לאזרבייג'ן

    שר הביטחון גלנט המריא הערב לביקור רשמי באזרבייג'ן, במסגרת הידוק היחסים בין המדינות. בפגישותיו, צפוי שר הביטחון לדון עם עמיתיו על הדרכים לחיזוק היציבות האזורית.

    צילום: אלעד מלכה
    22:40
    06.05.24
    אבי מימרן No Comments on איתור גופתו של ליבמן הי"ד: רב המכון המשפטי מספר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כפי שפורסם הבוקר, המריא הערב שר הביטחון גלנט לביקור מדיני באזרבייג'ן, במסגרת הידוק הקשרים בין המדינות ששיאם בפתיחת שגרירות אזרבייג׳ן בישראל בחודש מרץ השנה. שר הביטחון צפוי להתקבל במשמר כבוד במטה משרד ההגנה בבאקו, במהלכו ינוגן ההמנון הלאומי – "התקווה". לשר הביטחון התלוו גורמים בכירים במערכת הביטחון.

    למשלחת התלווה כתבנו קובי פינקלר שמסר את הדברים הבאים:

    play-sharp-fill

    שר הביטחון אמר לפני המראתו: ״אני יוצא כעת לאזרבייג׳ן, בהזמנת הנשיא ושר ההגנה. הביקור הזה הוא עלית מדרגה נוספת ביחסים ההולכים ומתהדקים בין ישראל לבין אזרבייג׳ן. הביקור מגיע ברקע של תקופה רוויה באתגרים ביטחוניים. אציג בפני האזרים בצורה מדויקת את הסכנה העולמית של נשק גרעיני צבאי בידי איראן. אפרט להם את הפעולות המסוכנות שאיראן עושה בגבולות ישראל, מנסה לעשות בתוך ישראל וברחבי המזרח התיכון. אני משוכנע שהביקור הזה יהיה ביקור חשוב".

    בהמשך התייחס לפעולת צה״ל בגבול לבנון: ״אנחנו הרתענו פעילים באמצעים לא קטלניים ונמשיך לעמוד על משמר ביטחונה של מדינת ישראל. כל מי שינסה אותנו, יקבל תשובה, יש לנו הרבה מה לעשות ואנחנו נדע לעשות את מה שצריך בזמן המתאים״.

    כזכור, לפני כחודש ביקר הנשיא הרצוג במדינה, במהלך הביקור אף הודיע נשיא אזרבייג'ן על כוונתו להקים מרכז לפעילות יהודית. ולפני מספר חודשים ביקר שר החוץ אלי כהן במדינה.

    הביקור מגיע ברקע שינויים גיאו-פוליטיים, כאשר עד השנתיים האחרונות ניתן היה לומר כי מדיניות החוץ של אזרביגאן מתאפיינת באיזונים בתמרון חשוב בין הגורמים החשובים בראייתה: טורקיה, איראן, ארצות הברית והאיחוד האירופי. מאז האסטרטגיה השתנתה וכיום היחסים עם טורקיה הפכו קרובים והדוקים מאי פעם והיחסים עם ישראל התהדקו.

    היחסים עם רוסיה מתאפיינים בתעוזה איזורית חדשה והיחסים עם המערב הפכו למורכבים. טורקיה מעניקה כיום לאזרביגאן גב מדיני ואסטרטגי מובהק, רוסיה פצועה, לאיראן בעיות פנימיות והמערב מעוניין בגז האזרי כדי למלא את החלל שמותירה המלחמה באוקראינה.

    לאזרביג'אן כלכלה חזקה בזכות הנפט והגז הטבעי וכיום לאחר סיום מלחמת קרבך השניה האזרים מעוניינים בשיקום האזורים שנפגעו, זאת לצד הוצאות צבאיות ההולכות וגדלות וכאן נכנסת ישראל לתמונה.

    עם העובדה שעבור ישראל היא מקור הנפט העיקרי (כ 50% מהנפט בישראל מגיע מהם), אהדה גדולה לישראל עם יחסים קרובים בין הממשלים ושתפ בתחום הביטחון בין שתי המדינות. כל אלו מובילים לביקור שר הביטחון במדינה האזרית כדי להמשיך בתנופת העשייה.



    0 תגובות